Mentale voorbereiding sporters

Mentale voorbereiding

Als je iets anders dan “gewoon” gaat doen, heb je te maken dat jij je mentaal daarop voorbereid.

Iets anders doen dan gewoon kan zijn dat je een “belangrijke” wedstrijd of training hebt, een training aan een groep gaat geven. Kortom anders dan de gebruikelijke routine

De één doet dat door zich terug te trekken, de ander is juist meer uitbundig. Maar je bent er in je hoofd wel mee bezig, het vergt meer energie van jou.

Sporters (individuele)

Individuele sporters die aan een uitdaging gaan meedoen bereiden zich vaak al langer van te voren voor. Op die manier werken ze met hun trainingsschema toe naar het moment. Het gevaar voor minder ervaren sporters is dat zij denken tijdens de training dat ze misschien wel meer, langer en harder kunnen trainen.  Wat tot gevolg kan hebben dat ze op het moment van presteren onder hun kunnen presteren.

Sporters (team)

Teamsporters hebben te maken met een competitie de weken tot maanden achtereen kunnen duren.  Teamsporters moeten net als de individuele sporters mentaal voorbereiden. Maar hebben ook te maken met hun team genoten. En dan merk je ook dat teamsporters ook te maken hebben met de mentale voorbereiding van hun teamgenoten. Als teamgenoot wil je niet altijd laten merken aan andere dat je mentaal voorbereid. Dit maakt dat als de wedstrijd begint sommige teamgenoten te weinig vertrouwen hebben in de ander. Dat er wel gedacht kan worden van elkaar dat het andere teamgenoot er niet voor de volle 100% voor gaat. Het nadeel van competitie is dat als je laag in de competitie je veel meer mentaal moet voorbereiden voor de wedstrijden. Sta je bovenaan de ranglijst dan is het soms moeilijk om je mentaal voor te bereiden.

Tot slot

Het kan als sporter slim zijn om eens te sparren met collega sporters of je teamgenoten. Ik merk als sportmasseur dat sporters al of niet bewust hun mentale voorbereiding nog wel eens met mij delen. Het mooie daarvan is wel dat je als sportmasseur kan signaleren hoe iedereen bezig is met zijn mentale voorbereiding. En dat je de sporter kan begeleiden in zijn mentale voorbereiding. Dat maakt de sportmassage voor mijzelf pas compleet, weten waar de sporter mee bezig is en zijn/haar spieren in topconditie te krijgen/houden.

Geniet van je  sport!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *